|
|
Menu główne
Subksrypcja
Jeśli chcesz otrzymywać informacje na maila co nowego na mojej stronie zapisz się do subskrypcji:
|
|
Sony PlayStation 3
Sony PlayStation 3 (potocznie PS3; znak towarowy PLAYSTATION 3) jest
konsolą do gier firmy Sony, czwartą w rodzinie PlayStation. Jej premiera
odbyła się 11 listopada 2006 w Japonii i 17 listopada w USA. W innych
regionach, w tym w Europie premiera odbyła się 23 marca 2007. Konsola
jest następcą PlayStation 2. Tylko wersja NTSC (Ameryka i Japonia) jest
z nią wstecznie kompatybilna. Dostępna w czterech wersjach (z dyskiem
twardym 20 GB, 40 GB, 60 GB i 80 GB - w Europie w tej chwili dostępna
jest tylko jedna wersja, 40 GB. Wersje 20 GB (tylko Ameryka Północna i
Japonia) i 60 GB zostały wycofane z produkcji), ma konkurować z
konsolami Microsoftu (Xbox 360) oraz Nintendo (Wii). Cena wersji 40 GB w
Polsce wynosi oficjalnie 1599 zł. W sprzedaży znajduje się także wersja,
której Sony już nie dystrybuuje, Starter Pack w skład której oprócz
konsoli (w wersji 60 GB) wchodzą dwie gry (Resistance: Fall Of Man,
Motorstorm) oraz drugi, dodatkowy pad Sixaxis. Opcja ta znajduje się w
sprzedaży w cenie 1999 zł. Natomiast w lutym 2008 r. w Polsce pojawił
się nowy Starter Pack, w skład którego wchodzą dwie gry ( Ratchet &
Clank Future: Tools of Destruction; FIFA 08) i dodatkowy pad Sixaxis, w
cenie 1899zł.[8].
Wersja 40 GB jest do kupienia w Polsce od 10 października 2007. Niestety
Sony nie ma w planach wprowadzania na rynek europejski konsoli
wyposażonej w 80 GB i podobno ta wersja niedługo zniknie z półek
sklepowych w Ameryce Pn.
Specyfikacja techniczna
Na podstawie informacji handlowych specyfikacja techniczna wygląda
następująco:
Procesor
Centralną jednostką obliczeniową konsoli jest procesor Cell
zaprojektowany wspólnie przez firmy IBM, Sony i Toshiba. Składa się on z
głównego 64-bitowego procesora PowerPC (tzw. "Power Processing Element"
lub PPE) oraz ośmiu rdzeni typu "Synergistic Processing Elements" (SPEs).
Należy zwrócić uwagę na specyfikę tego rodzaju konstrukcji: 1 rdzeń do
uniwersalnego użytku oraz 6 użytecznych, wyspecjalizowanych rdzeni,
które maja bardzo ograniczony dostęp do pamieci oraz posiadają zupełnie
inna architekturę niż rdzeń główny. Jest to bardzo niestandardowe
rozwiazązanie, które zmusza developerów do wykorzystanie zupełnie innego
zestawu instrukcji i różnego rodzaju sposobów do przeniesienia danych
obliczonych przez pomocniczych 6 rdzeni do procesora głównego. Jest to
niewiarygodnie trudne zadanie, co sprawia, iż większość twórców
oprogramowania w głównej mierze wykorzystuje tylko główny rdzeń, zaś
pozostałe nie są w pełni wykorzystane. Do użytku w grach pozostanie
sześć rdzeni, gdyż siódmy jest deaktywowany, by usprawnić produkcję
(nawet gdy procesor opuści taśmę produkcyjną z niesprawnym jednym
rdzeniem, może być użytkowany jako w pełni funkcjonalny), a ósmy
zarezerwowano do obsługi systemu operacyjnego konsoli. Cały układ
taktowany jest zegarem 3,2 GHz, czyli identycznie jak konkurencyjny Xbox
360, który posiada 3 symetryczne rdzenie, pozwalające w bardzo prosty
sposób podzielić procesy przetwarzania danych podczas programowania gry.
Charakterystyka PPE:
-kontroler koordynujący pracę rdzeni SPE
-512 KB pamięci podręcznej L2
-po 32 KB pamięci podręcznej L1 dla instrukcji i danych
-jednostka wektorowa VMX
-dwie operacje na cykl zegara przy podwójnej precyzji i osiem operacji
przy pojedynczej precyzji
Charakterystyka SPE:
-typ RISC z 128-bitowymi instrukcjami SIMD (optymalizacja do wykonywania
tych samych operacji na dużych ilościach danych)
-optymalizacja obliczeń wektorowych (przetwarzanie grafiki w grach i
dekodowanie sygnału wideo) kosztem ograniczonego zestawu instrukcji
-wydajne szczególnie przy równoległym planowaniu zadań (gdy obliczenia
dają się możliwie równomiernie rozłożyć między poszczególne rdzenie)
-mało wydajne w obliczeniach wymagających np. przewidywania rozgałęzień
(ang. branch prediction)[potrzebne źródło]
-po 256 KB lokalnej pamięci dla każdego rdzenia na instrukcje i dane
Karta graficzna (RSX)
Zaprojektowana wspólnie przez firmy NVIDIA i Sony. Jej osiągnięcia można
porównać do układu graficznego - 6800Ultra w trybie SLI (2x 6800 Ultra)
lub do jednej 7900GTX.
-jądro zbudowane z 300 mln tranzystorów
-taktowanie 550 MHz
-wydajność zmiennoprzecinkowa - 1,8 TFLOPS
-jedno wyjście wysokiej rozdzielczości max 1080p
-programowalne, szeregowe potoki cieniowania
-256 megabajtów własnej pamięci RAM dla grafiki
-posiada 24 jednostki Pixel Shaders i 8 Vertex Shaders
-oparty jest na G70 NVIDII
-brak zunifikowanych shaderów w porównaniu do GPU Xbox 360, gdzie one
występują
Pamięć operacyjna
-256 MB XDR DRAM pamięci systemowej (Rambus), taktowanej z
częstotliwością procesora (3,2 GHz) i o przepustowości 25,6 GB/s
-256 MB GDDR3 pamięci graficznej, taktowanej z częstotliwością 700 MHz i
o przepustowości 22,4 GB/s
Ogólna wydajność
Teoretycznie PlayStation 3 jest w stanie wykonać blisko 2 biliony
operacji zmiennoprzecinkowych na sekundę (2 TFLOPS-y). Składa się na nie
1,8 TFLOPS-ów karty graficznej RSX oraz około 200 GFLOPS-ów procesora
Cell przy obliczeniach wymagających pojedynczej precyzji (około 15
GFLOPS-ów przy podwójnej). Jest to jednak tylko teoretyczna wydajność,
której nie da się w rzeczywistych warunkach osiągnać m.in. z powodu
ograniczeń magistrali systemowej, GPU oraz małej ilości pamieci cache
procesora.
Dźwięk
-możliwość dekodowania Dolby Digital 5.1, DTS (za przetwarzanie
odpowiedzialny jest procesor).
Pamięć masowa
-Blu-ray: PLAYSTATION 3 2xBD-ROM, BD-Video, BD-ROM, BD-R, BD-RE
-DVD: PlayStation 2 8xDVD-ROM, PLAYSTATION 3 DVD-ROM, DVD-Video, DVD-ROM,
DVD-R, DVD-RW, DVD+R, DVD+RW
-CD: PlayStation 24xCD-ROM, PlayStation 2 CD-ROM, CD-DA, CD-DA (ROM),
CD-R, CD-RW, SACD, SACD Hybrid (CD layer), SACD HD, DualDisc, DualDisc
(dźwięk), DualDisc (DVD)
-w zależności od wersji dysk 20GB, 40GB, 60GB lub 80 GB, z możliwością
zmiany na dowolny inny (kompatybilność z dowolnymi dyskami SATA 2,5
cala) bez utraty gwarancji.
Kursywa oznacza brak odczytu danego typu dysków w wersji 40GB, Sony
Polska podaje, że nie jest ona wstecznie kompatybilna z grami na
PlayStation 2.
Komunikacja
Playstation 3 oferuje następujące możliwości komunikacji:
-Bluetooth 2.0
-porty USB 2.0 (4 z przodu i tylko 2 w wersji 40GB)
-IEEE 802.11 b/g Wi-Fi (do łączenia się z internetem oraz PlayStation
Portable - brak w wersji z 20 GB dyskiem)
-Gigabit Ethernet - 1 gniazdo
-slotów Standard/Duo oraz standard/mini Memory Stick (brak w wersji z 20
GB i 40 GB dyskiem)
-CompactFlash - sloty Type I oraz Type II (brak w wersji z 20 GB i 40 GB
dyskiem)
-ieć IP
-slot na dysk 2,5 cala o dowolnej pojemności 2.5 Serial ATA
Wyjście Audio/Video
-możliwe rozdzielczości: 480i (NTSC przeplot), 480p (NTSC Progressive
Scan), 576i (PAL przeplot), 576p (PAL Progressive Scan), 720p (HD Ready),
1080i (HD), 1080p (Full HD)
-jedno wyjście HDMI dające możliwość wyświetlania obrazu 1920x1080 bez
przeplotu
wyjście optyczne audio (S/PDIF)
-różne wyjścia analogowe
Oprogramowanie
System operacyjny
Konsola posiada możliwość uaktualniania systemu operacyjnego poprzez
ściągnięcie update'u z PlayStation Network. Proces instalacji
uaktualnienia podobny jest do tego z konsoli PSP.
Linux
Sony dodało do swojej konsoli możliwość wgrania dodatkowego systemu
operacyjnego, przez co można zwiększyć jej funkcjonalność. System
instaluje się na osobnej partycji (Other OS) i nie można w trakcie
korzystania z niego używać plików zapisanych na partycji Game OS.
Niektóre wersje Linuksa, które udało się uruchomić to Yellow Dog, Ubuntu,
Fedora, Gentoo, Debian oraz OpenSUSE.
Standardy
Inaczej niż w przypadku PlayStation oraz PlayStation 2, Sony udostępniło
API i technologie potrzebne do tworzenia aplikacji na tą platformę.
Lista otwartych standardów wybranych przez Sony:
-Cg - podobny do C język programowania shaderow opracowany przez NVIDIĘ
-OLLADA - otwarty, oparty na XML-u format plików dla modelowania 3D
-OpenGL ES
Standardy, które prawdopodobnie się pojawią:
-IPv6 - protokół sieciowy nowej generacji
-OpenMAX - zestaw wieloplatformowych narzędzi dla "przyspieszania"
operacji multimedialnych
-OpenVG - dla wspierania grafiki 2D
Ciekawostki
-Pierwotnie PS3 miało mieć 2 złącza HDMI, 6 portów USB (4 z przodu, 2 z
tyłu) oraz 3 gniazda Gigabit Ethernet. Sony jednak nigdy nie wydało tej
wersji konsoli.
-Istnieje dystrybucja GNU/Linux spreparowana m.in. dla PS3. Jest to
Yellow Dog Linux w wersji 5.0.
-Ogólnie PS3 posiada 6 rdzeni, gdzie każdy odpowiedzialny jest za coś
innego. W nowych wersjach PS3 posiada 5 rdzeni gdyż usunięty został
jeden - pozwalający grać w gry z poprzednich wersji konsol. Został on
zastąpiony poprzez oprogramowanie ściągane wraz z nowymi wersjami softu
do konsoli.
-PS3 miało posiadać inny kontroler przypominający swym kształtem
bumerang (zob. "PS3 z pierwotną, niewydaną wersją pada")
|
|
|
|
|