Menu główne




Subksrypcja

Jeśli chcesz otrzymywać informacje na maila co nowego na mojej stronie zapisz się do subskrypcji:

                   Sony PlayStation 3


Sony PlayStation 3 (potocznie PS3; znak towarowy PLAYSTATION 3) jest konsolą do gier firmy Sony, czwartą w rodzinie PlayStation. Jej premiera odbyła się 11 listopada 2006 w Japonii i 17 listopada w USA. W innych regionach, w tym w Europie premiera odbyła się 23 marca 2007. Konsola jest następcą PlayStation 2. Tylko wersja NTSC (Ameryka i Japonia) jest z nią wstecznie kompatybilna. Dostępna w czterech wersjach (z dyskiem twardym 20 GB, 40 GB, 60 GB i 80 GB - w Europie w tej chwili dostępna jest tylko jedna wersja, 40 GB. Wersje 20 GB (tylko Ameryka Północna i Japonia) i 60 GB zostały wycofane z produkcji), ma konkurować z konsolami Microsoftu (Xbox 360) oraz Nintendo (Wii). Cena wersji 40 GB w Polsce wynosi oficjalnie 1599 zł. W sprzedaży znajduje się także wersja, której Sony już nie dystrybuuje, Starter Pack w skład której oprócz konsoli (w wersji 60 GB) wchodzą dwie gry (Resistance: Fall Of Man, Motorstorm) oraz drugi, dodatkowy pad Sixaxis. Opcja ta znajduje się w sprzedaży w cenie 1999 zł. Natomiast w lutym 2008 r. w Polsce pojawił się nowy Starter Pack, w skład którego wchodzą dwie gry ( Ratchet & Clank Future: Tools of Destruction; FIFA 08) i dodatkowy pad Sixaxis, w cenie 1899zł.[8].

Wersja 40 GB jest do kupienia w Polsce od 10 października 2007. Niestety Sony nie ma w planach wprowadzania na rynek europejski konsoli wyposażonej w 80 GB i podobno ta wersja niedługo zniknie z półek sklepowych w Ameryce Pn.

Specyfikacja techniczna

Na podstawie informacji handlowych specyfikacja techniczna wygląda następująco:

Procesor

Centralną jednostką obliczeniową konsoli jest procesor Cell zaprojektowany wspólnie przez firmy IBM, Sony i Toshiba. Składa się on z głównego 64-bitowego procesora PowerPC (tzw. "Power Processing Element" lub PPE) oraz ośmiu rdzeni typu "Synergistic Processing Elements" (SPEs). Należy zwrócić uwagę na specyfikę tego rodzaju konstrukcji: 1 rdzeń do uniwersalnego użytku oraz 6 użytecznych, wyspecjalizowanych rdzeni, które maja bardzo ograniczony dostęp do pamieci oraz posiadają zupełnie inna architekturę niż rdzeń główny. Jest to bardzo niestandardowe rozwiazązanie, które zmusza developerów do wykorzystanie zupełnie innego zestawu instrukcji i różnego rodzaju sposobów do przeniesienia danych obliczonych przez pomocniczych 6 rdzeni do procesora głównego. Jest to niewiarygodnie trudne zadanie, co sprawia, iż większość twórców oprogramowania w głównej mierze wykorzystuje tylko główny rdzeń, zaś pozostałe nie są w pełni wykorzystane. Do użytku w grach pozostanie sześć rdzeni, gdyż siódmy jest deaktywowany, by usprawnić produkcję (nawet gdy procesor opuści taśmę produkcyjną z niesprawnym jednym rdzeniem, może być użytkowany jako w pełni funkcjonalny), a ósmy zarezerwowano do obsługi systemu operacyjnego konsoli. Cały układ taktowany jest zegarem 3,2 GHz, czyli identycznie jak konkurencyjny Xbox 360, który posiada 3 symetryczne rdzenie, pozwalające w bardzo prosty sposób podzielić procesy przetwarzania danych podczas programowania gry.

Charakterystyka PPE:
-kontroler koordynujący pracę rdzeni SPE
-512 KB pamięci podręcznej L2
-po 32 KB pamięci podręcznej L1 dla instrukcji i danych
-jednostka wektorowa VMX
-dwie operacje na cykl zegara przy podwójnej precyzji i osiem operacji przy pojedynczej precyzji

Charakterystyka SPE:
-typ RISC z 128-bitowymi instrukcjami SIMD (optymalizacja do wykonywania tych samych operacji na dużych ilościach danych)
-optymalizacja obliczeń wektorowych (przetwarzanie grafiki w grach i dekodowanie sygnału wideo) kosztem ograniczonego zestawu instrukcji
-wydajne szczególnie przy równoległym planowaniu zadań (gdy obliczenia dają się możliwie równomiernie rozłożyć między poszczególne rdzenie)
-mało wydajne w obliczeniach wymagających np. przewidywania rozgałęzień (ang. branch prediction)[potrzebne źródło]
-po 256 KB lokalnej pamięci dla każdego rdzenia na instrukcje i dane

Karta graficzna (RSX)

Zaprojektowana wspólnie przez firmy NVIDIA i Sony. Jej osiągnięcia można porównać do układu graficznego - 6800Ultra w trybie SLI (2x 6800 Ultra) lub do jednej 7900GTX.
-jądro zbudowane z 300 mln tranzystorów
-taktowanie 550 MHz
-wydajność zmiennoprzecinkowa - 1,8 TFLOPS
-jedno wyjście wysokiej rozdzielczości max 1080p
-programowalne, szeregowe potoki cieniowania
-256 megabajtów własnej pamięci RAM dla grafiki
-posiada 24 jednostki Pixel Shaders i 8 Vertex Shaders
-oparty jest na G70 NVIDII
-brak zunifikowanych shaderów w porównaniu do GPU Xbox 360, gdzie one występują

Pamięć operacyjna
-256 MB XDR DRAM pamięci systemowej (Rambus), taktowanej z częstotliwością procesora (3,2 GHz) i o przepustowości 25,6 GB/s
-256 MB GDDR3 pamięci graficznej, taktowanej z częstotliwością 700 MHz i o przepustowości 22,4 GB/s

Ogólna wydajność

Teoretycznie PlayStation 3 jest w stanie wykonać blisko 2 biliony operacji zmiennoprzecinkowych na sekundę (2 TFLOPS-y). Składa się na nie 1,8 TFLOPS-ów karty graficznej RSX oraz około 200 GFLOPS-ów procesora Cell przy obliczeniach wymagających pojedynczej precyzji (około 15 GFLOPS-ów przy podwójnej). Jest to jednak tylko teoretyczna wydajność, której nie da się w rzeczywistych warunkach osiągnać m.in. z powodu ograniczeń magistrali systemowej, GPU oraz małej ilości pamieci cache procesora.

Dźwięk
-możliwość dekodowania Dolby Digital 5.1, DTS (za przetwarzanie odpowiedzialny jest procesor).

Pamięć masowa
-Blu-ray: PLAYSTATION 3 2xBD-ROM, BD-Video, BD-ROM, BD-R, BD-RE
-DVD: PlayStation 2 8xDVD-ROM, PLAYSTATION 3 DVD-ROM, DVD-Video, DVD-ROM, DVD-R, DVD-RW, DVD+R, DVD+RW
-CD: PlayStation 24xCD-ROM, PlayStation 2 CD-ROM, CD-DA, CD-DA (ROM), CD-R, CD-RW, SACD, SACD Hybrid (CD layer), SACD HD, DualDisc, DualDisc (dźwięk), DualDisc (DVD)
-w zależności od wersji dysk 20GB, 40GB, 60GB lub 80 GB, z możliwością zmiany na dowolny inny (kompatybilność z dowolnymi dyskami SATA 2,5 cala) bez utraty gwarancji.

Kursywa oznacza brak odczytu danego typu dysków w wersji 40GB, Sony Polska podaje, że nie jest ona wstecznie kompatybilna z grami na PlayStation 2.

Komunikacja

Playstation 3 oferuje następujące możliwości komunikacji:
-Bluetooth 2.0
-porty USB 2.0 (4 z przodu i tylko 2 w wersji 40GB)
-IEEE 802.11 b/g Wi-Fi (do łączenia się z internetem oraz PlayStation Portable - brak w wersji z 20 GB dyskiem)
-Gigabit Ethernet - 1 gniazdo
-slotów Standard/Duo oraz standard/mini Memory Stick (brak w wersji z 20 GB i 40 GB dyskiem)
-CompactFlash - sloty Type I oraz Type II (brak w wersji z 20 GB i 40 GB dyskiem)
-ieć IP
-slot na dysk 2,5 cala o dowolnej pojemności 2.5 Serial ATA

Wyjście Audio/Video
-możliwe rozdzielczości: 480i (NTSC przeplot), 480p (NTSC Progressive Scan), 576i (PAL przeplot), 576p (PAL Progressive Scan), 720p (HD Ready), 1080i (HD), 1080p (Full HD)
-jedno wyjście HDMI dające możliwość wyświetlania obrazu 1920x1080 bez przeplotu
wyjście optyczne audio (S/PDIF)
-różne wyjścia analogowe

Oprogramowanie

System operacyjny

Konsola posiada możliwość uaktualniania systemu operacyjnego poprzez ściągnięcie update'u z PlayStation Network. Proces instalacji uaktualnienia podobny jest do tego z konsoli PSP.

Linux

Sony dodało do swojej konsoli możliwość wgrania dodatkowego systemu operacyjnego, przez co można zwiększyć jej funkcjonalność. System instaluje się na osobnej partycji (Other OS) i nie można w trakcie korzystania z niego używać plików zapisanych na partycji Game OS. Niektóre wersje Linuksa, które udało się uruchomić to Yellow Dog, Ubuntu, Fedora, Gentoo, Debian oraz OpenSUSE.

Standardy

Inaczej niż w przypadku PlayStation oraz PlayStation 2, Sony udostępniło API i technologie potrzebne do tworzenia aplikacji na tą platformę.

Lista otwartych standardów wybranych przez Sony:
-Cg - podobny do C język programowania shaderow opracowany przez NVIDIĘ
-OLLADA - otwarty, oparty na XML-u format plików dla modelowania 3D
-OpenGL ES

Standardy, które prawdopodobnie się pojawią:
-IPv6 - protokół sieciowy nowej generacji
-OpenMAX - zestaw wieloplatformowych narzędzi dla "przyspieszania" operacji multimedialnych
-OpenVG - dla wspierania grafiki 2D

Ciekawostki
-Pierwotnie PS3 miało mieć 2 złącza HDMI, 6 portów USB (4 z przodu, 2 z tyłu) oraz 3 gniazda Gigabit Ethernet. Sony jednak nigdy nie wydało tej wersji konsoli.
-Istnieje dystrybucja GNU/Linux spreparowana m.in. dla PS3. Jest to Yellow Dog Linux w wersji 5.0.
-Ogólnie PS3 posiada 6 rdzeni, gdzie każdy odpowiedzialny jest za coś innego. W nowych wersjach PS3 posiada 5 rdzeni gdyż usunięty został jeden - pozwalający grać w gry z poprzednich wersji konsol. Został on zastąpiony poprzez oprogramowanie ściągane wraz z nowymi wersjami softu do konsoli.
-PS3 miało posiadać inny kontroler przypominający swym kształtem bumerang (zob. "PS3 z pierwotną, niewydaną wersją pada")

 
 

projekt: Krzysiu.Kom.Pl